هیپوگلایسمی و ترس از ورزش

8 ژوئیه 2016- یک مطالعه ی جدید در آمریکا نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به دلیل خطر هیپوگلایسمی از انجام ورزش صرفنظر می کنند آنها به دلیل مشکلات مرتبط با افت قند خون به هنگام  ورزش، از انجام آن وحشت دارند.

ورزش دارای فواید فوق العاده ای برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است، چرا که می تواند به تنظیم مقدار قند خون این افراد و کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی کمک کند، اما این افراد برای مدیریت  قندخون و جلوگیری از هیپوگلایسمی همیشه باید قبل، در حین و بعد از ورزش به کنترل قندخون خود بپردازند.

در این مطالعه یک گروه از محققان به سرپرستی دکتر Pinskerاز مرکز دیابت ویلیام سانسوم در کالیفرنیا از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 خواستند تا در یک نظر سنجی با تمرکز بر مدیریت فردی دیابت و ورزش  شرکت کنند.  502 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 در این بررسی بصورت آنلاین شرکت کردند.

 قبل از تکمیل این نظرسنجی، گروه دکتر Pinskerبه بررسی امکان کاهش خطر هیپوگلایسمی زود هنگام در حین انجام ورزش یا پس از انجام ورزش پرداختند. آنها امکان تغییر در مقدار مصرف کربوهیدرات و استفاده از انسولین را برای کاهش خطر هیپوگلایسمی  بررسی کردند. آماده سازی بیماران قبل از ورزش، تکنیک های مدیریت انسولین قبل و بعد از ورزش بررسی شد و محققان به آنالیز تغییرات مدیریتی و تأثیر آن بر روال کنترل قند خون این افراد  پرداختند.

 نتایج این بررسی ها نشان داد 79 درصد از شرکت کنندگان قبل از انجام ورزش و 69 درصد پس از انجام ورزش، مقدارمصرف کربوهیدرات خود را افزایش می دهند. علاوه بر این 53 درصد قبل از ورزش  و 46 درصد پس از ورزش مقدار انسولین بولوس خود را کاهش می دهند.

 حتی پس از ایجاد تغییراتی در رژیم مدیریتی این افراد، 70 درصد از افراد پس از انجام ورزش دچار افت  قند خون می شدند، با توجه به این نتایج، تیم تحقیقاتی دکتر Pinskerاعلام کرد که باید برای رفع  این مشکل بصورت فردی اقداماتی صورت گیرد.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که کنترل قندخون در طی ورزش برای آنها یک چالش است و آنها نگران هستند ورزش کردن منجر به بروز هیپوگلایسمی در آنها شود، این نگرانی درمیان افرادی که از پمپ انسولین و دستگاه نظارت مداوم بر قندخون(CGM) استفاده می کردند، نیز وجود داشت.

نویسندگان مقاله می گویند: این یافته ها نیاز به تدوین استراتژیهای مدیریت  ورزش، متناسب با شرایط هر فرد بمنظور جلوگیری از هیپوگلایسمی را پررنگ ترکرده است. این یافته ها در مجله ی کانادایی Diabetesمنتشر شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت قندخون در طی ورزش به دو آدرس  زیر مراجعه کنید:

http://www.diabetes.co.uk/diabetes-and-sport.html

http://www.diabetes.co.uk/diabetes-sport-and-blood-sugar.html

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/us-study-finds-hypoglycemia-makes-people-with-type-1-diabetes-fearful-of-exercise-93439728.html